tisdag 25 oktober 2011

Lite av varje

Idag har jag och fler med mig varit på utbildning. En givande dag som har satt igång många tankar i huvudet och nu gäller det att samla ihop dem:). En positiv sak var att vi fick sitta med våra respektive chefer och arbeta vilket var en bra start för vårt kommande arbete som kommer ske tillsammans med cheferna.
Sen finns det personer som har svårt att säga något positivt och så fort de öppnar munnen kommer det massa negativitet - hur omvänder man dem?
Om projektledaren säger: " Vi har dessa pengarna som ska leda till att personalen mår bättre, men dessa pengarna kan vi inte använda till att öka personaltätheten utan vi får komma på andra vägar, hur svårt kan det vara att förstå att vi INTE kan använda dem till att öka personaltätheten???
Jaja des kommer väl på det så småningom! Jag kan inte annat än att tycka synd om dessa negativa personer!

JAG har i alla fall haft en GIVANDE dag som fyllts av MÖJLIGHETER!

Annars så har hostan tagit ett grepp om det Greenska hemmet, och både dag och natt hostas det. Men men vi har varit förskonade mot sjukor den här hösten. Jag kommer ihåg när Meija började förskolan, då räknade vi dagar vi kunde jobba för lilla damen åkte på allt och lite till!
På tal om Meija så är hon inne i en upptäckar och utforskarfas. Allt ska undersökas.......t e x hur mycket papper man kan stoppa i toalettstolen innan det blir stopp,
eller hur långt tid det kan gå innan Thilde blir arg( och hur många saker i Thildes rum kan jag slänga ut på golvet innan mamma och pappa blir arga) eller att pojkar har snopp och inte flickor. MYCKET handlar om kiss och bajs och alla gränser testas dagligen.


Meija har börjat på handboll och i går var det så kul att se henne för hon har gått från att irra omkring som en förvirrad tjej till att irra omkring och faktiskt förstå det som ska göras!

Thilde har (efter att hon klippte sig själv och Meija) blivit klippt och nu kom helt plötsligt Thilde fram! En söt tjej med glimten i ögat, en tjej som sträcker på sig när man säger till henne att hon gör bra saker så ibland undrar jag om inte självförtroendet kom fram när håret åkte av!


Thilde lääääääääängtar till nästa höst när hon ska börja förskoleklass och mycket av hennes funderingar kommer om just skolan. Igår kväll när hon skulle sova kom en fundering, nämligen varför det heter förskola och förskoleklass och hennes svar var att det heter förskola för att man lär sig saker, men inte saker som man ska lära sig i skolan utan saker som kan vara bra att veta INNAN man börjar förskoleklass och förskoleklass heter det ju för att det är före ettan och för att barnen i förskoleklassen ska veta att man tillhör skolan så heter det så för i ettan heter det "ettaklassen".
Ljuvliga funderingar:)


Med mig annars så är det ganska bra. Såklart finns mina tankar ibland någon annanstans, men jag försöker leva här och nu samtidigt som jag vet att sorgen tar tid och den ska få ta tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar