torsdag 23 maj 2013

Jag kan...

... Jag duger, jag lär mig hela tiden, jag kan alltid lära mig mer och jag är en del av någonting.
Säg den meningen några gånger. Visst är det härligt? Så tänker pedagogerna om barnen och de lär barnen tänka likadant. Pedagogerna tror på barnet och dess förmåga och pedagogerna tror på att kunskapen barnen får med sig. Redan vid tre månaders ålder, har de nytta av- kanske kopplar inte barnen ihop det direkt men de har glädje av det senare i livet.

Här nere får vi se hur barnen skapar, deras processer, deras glädje och deras kunskap. Barnen är vana att reflektera tillsammans med andra- de vet att det blir ett bättre lärande när barnens olika tankar, kunskaper och bakgrunder möts.

Det finns mycket att reflektera över och jag och Irene reflekterar hela tiden... På väg till föreläsningarna, studiebesöken, när vi kommer till hotellet , ja till och med när vi äter. Så den som tror att vi är här på semester förstår nog inte vår nuvarande process- en process som ingen av oss vill vara utan. Utan den här processen kommer vi inte vidare. Nu har vi lite nya mål med vår yrkesroll...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar